Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen zich gezien en veilig voelen. Op deze pagina lees je wat wij aan ondersteuning en begeleiding bieden om jou dit gevoel te geven.
Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen zich gezien en veilig voelen. Onze mentoren spelen daarin een belangrijke rol. Ook hebben we per leshuis vaste teams van conciërges, afdelingsleiders, leerlingcoördinatoren en ondersteunend personeel. Deze vaste gezichten vind je terug op de pagina van elk leshuis.
Als je ondersteuning nodig hebt, streven we ernaar jou te helpen met de specialismes die we in huis hebben. Ons uitgangspunt is dat je zoveel mogelijk deelneemt aan de lessen en niet in een uitzonderingspositie wordt geplaatst. We vinden het belangrijk om jouw zelfredzaamheid te vergroten en je een stevig fundament te geven voor persoonlijke en sociale groei tot een evenwichtige jongvolwassene. Als je vanwege een specifieke ondersteuningsvraag (bijv. bij dyslexie) recht hebt op faciliteiten, leggen we dit vast voor één of meerdere leerjaren.
Elke klas heeft een mentor. Een mentor is een docent die voor de klas en voor jou als leerling zorgt. In de brugklas helpt de mentor je op weg binnen onze school en met het plannen van jouw schoolwerk. Hij of zij is het eerste aanspreekpunt voor jou en je ouders. In coachgesprekken stel je leerdoelen en maken jullie een plan om die doelen te bereiken. De mentor houdt samen met jou je cijfers in de gaten en helpt je bij het maken van keuzes. Als je extra begeleiding in de brugklas nodig hebt, adviseert je mentor over aanvullende ondersteuning buiten het basis lesrooster, zoals vakondersteuning en huiswerk onder toezicht. Ook zijn er trainingen gericht op je welzijn, zoals faalangstreductie- en sociale vaardigheidstraining in leerjaar 1 en 2, workshop perfectionisme in alle leerjaren, examenvreestraining in de examenjaren en de succes training in de voorexamen jaren. Bij vragen over jouw studiekeuze verwijst je mentor je door naar één van onze decanen.
Onze decanen geven voorlichting aan jou en je ouders om je te helpen tot een zo goed mogelijke keuze te komen voor een profiel en een aansluitende vervolgopleiding, studie- of beroepskeuze. Naast de klassikale voorbereiding besteden zij veel aandacht aan een goede individuele begeleiding.
Ook kun je bij hen terecht voor informatie over studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten.
De decaan voor mavo is meneer Van Opstal (m.vanopstal@k-s-e.nl) en voor havo/vwo is meneer Gobbens (k.gobbens@k-s-e.nl).
Het ondersteuningsteam staat klaar om al je vragen te beantwoorden over sociaal-emotionele ontwikkeling, ondersteuningsbehoeften en jouw welzijn. Als je een hulpvraag hebt, kan je mentor deze doorgeven aan het ondersteuningsteam. Voor ouders geldt dat zij contact opnemen met de ondersteuningscoördinatoren.
Stel je ondersteuningsvraag hier
Ons ondersteuningsteam bestaat uit:
Het ondersteuningsteam werkt samen met het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) van gemeente Etten-Leur/Zundert, de leerplichtambtenaren in de regio, GGD jeugdverpleegkundigen en GGD arts. We maken deel uit van het 3G-project, waarbij de GGD en een preventiemedewerker voor mentale gezondheid samenwerken om onze leerlingen te ondersteunen bij hun mentale welzijn.
Als je dyslexie of dyscalculie hebt, heb je recht op extra hulp. Heb je een dyslexieverklaring bij jouw aanmelding op de KSE? Dan brengen onze ondersteuners in kaart welke faciliteiten je nodig hebt en leggen deze vast. In eerste instantie gaat het om ‘extra tijd’ en de ‘voorleesfunctie’. Als je op een later moment denkt dat je dyslexie of dyscalculie hebt, is het belangrijk om contact op te nemen met je mentor of de ondersteuners:
mevrouw Vromans en mevrouw van de Walle.
In de brugklas voeren we een dyslexiescreening uit. Als er vermoedens zijn van dyslexie, ontvangen je ouders hierover bericht. Op onze school bieden we geen remedial teaching voor dyslexie en voeren we geen dyslexieonderzoeken uit
Achter de inlog staat nog meer informatie over dyslexie in mavo-2, havo-3 en vwo-3.
We hebben een aantal docenten die we ‘expertcoaches’ noemen. Zij zijn er om jou te helpen als je extra ondersteuning nodig hebt. Denk hierbij aan verschillende situaties, zoals:
Daarnaast hebben we een ambulant begeleider die één dagdeel per week aanwezig is. Deze begeleider ondersteunt leerlingen met een chronische ziekte of lichamelijke beperking. Hij of zij helpt bij het opstellen van een medisch protocol.
De coaches zorgen ervoor dat jij de juiste faciliteiten krijgt, houden het onderwijsproces in de gaten en geven advies aan docenten. Als er iets anders of meer nodig is, overleggen ze met jou, je ouders en de ondersteuningscoördinator.
We hebben twee counselors die individuele gesprekken voeren met leerlingen die vragen hebben over hun sociaal-emotionele welzijn. Denk hierbij aan situaties zoals faalangst, beter voor jezelf opkomen, of wanneer je je moeilijk kunt concentreren op school door problemen thuis. Het doel van deze gesprekken is om jou de ruimte te geven om je hart te luchten en om tips en tools mee te geven. Als er sprake is van een grotere hulpvraag waarvoor externe zorg en hulpverlening nodig zijn, bespreken we dit met jou en je ouders.
We hebben drie pedagogisch medewerkers. Zij zijn dagelijks aanwezig in speciale lokalen in het hoofdgebouw. Je kunt bij hen terecht als je bijvoorbeeld tijdelijk niet in de klas kunt zijn. Ook als je met een hulpvraag rondloopt en niet weet bij wie je moet zijn, kun je laagdrempelig bij hen binnenlopen. De pedagogisch medewerker bespreekt dan met jou bij wie je het beste terecht kunt.
Heb je specifieke hulp nodig? Bijvoorbeeld als het gaat om gedrag of je sociaal welbevinden? Dan stemmen we dit altijd af met de ondersteuningscoördinator. De pedagogisch medewerkers hebben ook een adviserende rol richting mentoren en docenten.
We hechten veel waarde aan een veilige omgeving voor alle leerlingen. Pesten hoort daar niet bij. Mocht het toch voorkomen, dan ondernemen we verschillende stappen om het pesten te stoppen. In ons anti-pestprotocol kun je lezen welke maatregelen we nemen.
Bij conflicten tussen leerlingen of pestgedrag passen we ‘horen en wederhoor’ toe. We willen begrijpen wat er speelt en werken aan herstel. Als dat niet lukt, vindt opschaling plaats richting sancties.