Zoeken

Leerlingen van groep 8: volg 2 minilessen op woensdag 8 februari

Meld je hier aan

Home

Globalland XL


Zelf een land besturen, hoe werkt dat nu eigenlijk precies? Onze vwo-5 leerlingen gingen er twee dagen zelf mee aan de slag tijdens maatschappijleer. Een leerling schreef er het volgende over:

Toen wij hoorden dat we twee dagen lang een project gingen doen wisten we eigenlijk niet wat we moesten verwachten. We hadden te horen gekregen dat het over landen ging en dat je zelf je land moest besturen maar heel veel meer dan dat wisten we ook niet. Veel leerlingen gingen daarom met een beetje tegenzin naar school maar waren wel nieuwsgierig naar wat het inhield.

Op de dag zelf werd het al snel duidelijk dat het een goed georganiseerd project was met mensen die hier veel tijd in hadden gestopt. De spellen zaten leuk in elkaar en er was een goede uitleg zodat iedereen mee kon doen. Ook zat er veel variatie in de spellen maar kon je ze toch allemaal weer aan elkaar koppelen. Door de spellen goed uit te voeren kreeg je geld en punten waarmee je meer mogelijkheden creëerde in je land. Ik vond het erg leuk hoe uitgebreid alles was. Je had namelijk kans op een ramp in je land waar je jezelf op kon voorbereiden door middel van raadsels.

Je kon zelf de cultuur van je land ontwikkelen en regels en wetten opstellen. En na een paar ronden hadden de meesten het spel wel door en werden er volop samenwerkingen begonnen en gemeenschappelijke beslissingen gemaakt. In de pauzes keek iedereen meestal even naar de projector op de gang met de scores van alle teams zodat je kon kijken hoe hoog je stond in de ranglijst van de school.

Het enige jammere was dat er alleen maar een hoofdprijs was van de winnaar van de school en dat was een chocolade reep. Die 2 dagen hadden wel wat meer kunnen opleveren vonden de meeste leerlingen. Maar afgezien van dat was het spel zelf ook al erg leuk om te doen en was het interessant om zelf eens een land te mogen besturen.
Media
  • MAW1
  • MAW2
  • MAW3
  • MAW4
  • mAW5
  • MAW6
  • MAW7